Abstract
This article discusses administrative simplification, including simplification of legislation, which is being implemented today in our country. It is implemented as part of the application of the model (concept) of "smart regulation" in lawmaking, provided by the Concept for improving lawmaking activity, approved by the Decree of the President of the Republic of Uzbekistan dated August 8, 2018 №UP-5505. The article analyzes foreign experience in the field of administrative simplification, as well as measures taken in the Republic of Uzbekistan. Based on this analysis, the author puts forward a proposal to use the rule "One in One out", which provides that the lawmaker, when assessing regulatory impact of draft law, should provide for which current legal act should be canceled or simplified. Application of this rule will lead to the fact that the country's legal framework will not be piled up and the costs of enforcing legal norms will not increase.
References
Сноски/Иқтибослар /References
1.Послание Президента Республики Узбекистан Олий Мажлису 24.01.2020 // URL: https://president.uz/uz/lists/view/3324
2.Указ Президента Республики Узбекистан «Об утверждении Концепции совершенствования нормотворческой деятельности». №УП-5505 08.08.2018 // URL: https://lex.uz/docs/3858812
3.Указ Президента Республики Узбекистан «О мерах по улучшению деловой среды в стране путем внедрения системы пересмотра утративших свою актуальность актов законодательства». №УП-6075 27.09.2020 // URL: https://lex.uz/docs/5019108.
4.Указ Президента Республики Узбекистан «О мерах по дельнейшему совершенствованию деятельности органов и учреждений юстиции в реализации государственной правовой политики». №УП-5997 от 19.05.2020г. // URL: https://lex.uz/docs/4820075
5. Указ Президента Республики Узбекистан «Об утверждении Концепции административной реформы в Республике Узбекистан». №УП–5185 8.09.2017г. // URL: https://lex.uz/docs/3331176.
6.Постановление палат Олий Мажлиса Республики Узбекистан «О мерах по усилению и повышению эффективности деятельности палат Олий Мажлиса Республики Узбекистан по вопросам нормотворчества и парламентского контроля» №2419-III/КК-523-III 26.03.2019. // URL: https://lex.uz/docs/4612033
7.Карпова П.Г., Цыганков Д.Б. Советы по оптимизации регулирования как неотъемлемый компонент «smart regulation» // Вопросы государственного и муниципального управления. 2012. №3. // URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sovety-po-optimizatsii-regulirovaniya-kak-neotemlemyy-komponent-smart-regulation (дата обращения: 26.11.2020)
8.Минаев А.В. Оценка регулирующего воздействия: современное состояние и перспективы развития в России // Вестник РУДН. Серия: Социология. 2011. №4. // URL: https://cyberleninka.ru/article/n/otsenka-reguliruyuschego-vozdeystviya-sovremennoe-sostoyanie-i-perspektivy-razvitiya-v-rossii (дата обращения: 19.11.2020).
9.Malyshev N. The evolution of regulatory policy in OECD countries // www.oecd.org/gov/regulatory-policy/41882845.pdf.
10.One-In, One-Out (OIOO) Methodology. July 2011 // BIS [Official website]. // URL: http://www.bis.gov.uk/assets/biscore/better-regulation/docs/o/12-p96a-one-inone-out-third-statement-new-regulation.pdf.-P.20
11.OECD Regulatory Policy Outlook - OECD 2018 // URL: https://read.oecd-ilibrary.org/governance/oecd-regulatory-policy-outlook-2018_9789264303072-en#page6
12.Feasibility study: introducing “One in one out” in the European Commission // URL: https://www.ceps.eu/wp-content/uploads/2019/12/Feasibility-Study.pdf
13.О деятельности Министерства юстиции в 2019 году в области нормотворчества и правоприменения ИНФОРМАЦИЯ // URL: https://www.minjust.uz/ru/activity/normactivity/98767/