PDF (Русский)

Keywords

investigative actions, pedagogical worker, mental disorder, lagging in mental development.

Abstract

The foundations of attracting, the function of the teacher and the psychologist are considered in the implementation of investigative actions involving minors to ensure compliance with the rights and interests of minors during certain investigative actions. Consideration of these issues was carried out on the analysis of the norms of international law - a number of UN conventions, and the Model Criminal Procedure Code for the CIS Member States, as well as national law. Attracting a teacher or psychologist with the participation of investigative actions involving minors is associated with their intellectual and physiological features of development. The definition of the concept of the "teacher" as a pedagogical worker is given and determined its legal status when conducting investigative actions. The conditions for the obligatory participation of the teacher or psychologist during investigative actions involving a minor victim or a witness who has undergone sixteen years or has reached this age, but suffering from mental disorder or lagging in mental development. The status of a psychologist and a teacher as independent participants in criminal proceedings is substantiated. Proposals were formulated to improve criminal procedural legislation relating to the legal status of the teacher and a psychologist during investigative actions involving a minor.

PDF (Русский)

References

1. Конвенция о правах ребенка. URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/childcon.shtml.

2. Минимальные стандартные правила ООН, касающиеся отправления правосудия в отношении несовершеннолетних (Пекинские правила). URL: ttps://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/beijing_rules.shtml

3. Руководящие принципы ООН для предупреждения преступности среди несовершеннолетних (Эр-Рядские руководящие принципы). URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/juveniles_deinquency_prevention.shtml

4. Всемирная декларация об обеспечении выживания, защиты и развития детей. URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/decl_child90.shtml

5. Уголовный Кодекс Республики Узбекистан. URL: https://lex.uz/docs/111457

6. Уголовно-процессуальныйо Кодекс Республики Узбекистан. URL: https://lex.uz/docs/111463

7. Закон Республики Узбекистан «О гарантиях прав ребенка». URL: https://www.lex.uz/acts/1297318

8. Кашкет, Э.Г. Правовые и организационные проблемы производства по делам несовершеннолетних (по материалам Республики Узбекистан): автореферат дис. канд. юрид. наук / Э.Г. Кашкет. Ташкент, 1993.

9. Кулахметов А.Б. Психологические особенности допроса несовершеннолетних подозреваемых. Учебное пособие. Т., Академия МВД Республики Узбекистан. 2006. - 48 с.

10.Рамазонова Н. А. Методика расследования преступлений, совершенных несовершеннолетними. Автореферат диссертации доктора философии по юридическим наукам. Т, ТГЮУ. – 49 с.

11. Кадиров А. Вояга етмаган шахсларни жиноий жавобгарликка тортишнинг ҳуқуқий асослари. https://andijon.adliya.uz/main/uz/publikatsii/detail.php?ID=28014

12. Тетюев С. В. Участие педагога и психолога в уголовном судопроизводстве // Судья. 2014. № 10. С. 32.

13. Раздрогин А.В. Проблемы правового регулирования статуса педагога и психолога на досудебном производстве по делам несовершеннолетних, страдающих психическими расстройствами // Современные проблемы права и управления. 5-я Международная научная конференция: сборник докладов. Институт законоведения и управления Всероссийской полицейской ассоциации; главный редактор: И. Б. Богородицкий, ответственный редактор: Ю. В. Киселевич. 2015. С. 121-124.

14. Юркевич М.А. Проблемы участия педагога (психолога) в производстве по уголовному делу с участием несовершеннолетних // Социосфера. 2014. № 2. С. 242-244.

15. Галдин М. В. Изменения в УПК РФ о педагоге // Вопросы ювенальной юстиции. 2013. № 5. С. 17.

16. Макаренко И. А. Система тактических приемов допросов несовершеннолетнего обвиняемого с учетом следственных ситуаций и психологических свойств допрашиваемого: дис. … канд. юрид. наук. Уфа, 1998. С. 108–109.

17. Курмаева Н.А. Проблемы назначения и производства комплексных психологических экспертиз по уголовным делам с участием несовершеннолетних // Актуальные проблемы российского права. 2010. № 4. С. 206 – 215.

18. Мельникова Э. Б. Ювенальная юстиция. Проблемы уголовного права, уголовного процесса и криминологии: учеб. пособие. 2-е изд., испр. и доп. М., 2001. С. 96.